Министерство на образованието сгрешило отговора на 25-ти въпрос в теста за 7-и клас

вход през zajenata.bg
За Жената
Любопитно
Министерство на образованието сгрешило отговора на 25-ти въпрос в теста за 7-и клас
6014
Източник: блиц
Снимков материал: pixabay.com
Министерство на образованието сгрешило отговора на 25-ти въпрос в теста за 7-и клас

Пенсионираният експерт по Български език и литература в РИО –Стара Загора Мария Бончева сигнализира в редакцията на starozagorci.com , че е открила грешка в отговорите, които Министерство на образованието е дало като верни на теста при проведеното в сряда външно оценяване след 7-ми клас.„За трета поредна година има грешка в предложените примерни „посоки” за размисъл в отговорите на задача номер 25 в теста за национално външно оценяване по български език и литература за ученици от седми клас за 2014 година”, каза пред starozagorci.com Бончева.

Тя остро разкритикува определените нато „посоки” критерии за оценяване. „Това не са „посоки”, а „насоки”, но това е най-малката беда.

Задачата изисква да се запише в „две-три изречения какво внушават думите от творбата„Заточеници“: … нашият изгубен рай…”.
Според дългогодишният педагог първата „посока”, която е посочена в ключа с верните отговори, а именно: „метафора на неизбежната раздяла с отечеството” е грешна „ в нея се твърди, че е метафора, а това не е така. Това е метонимия, която традиционно се използва във възрожденската ни литература, където българската земя е отъждествявана с рая. Вазов пише:”Отечество любезно, как хубаво си ти!, по същия начин и Петко Славейков пише в „Татковина”:”име сладко, земя рай”. Очевидно Яворов свързва определянето на българската земя с рая като продължител на възрожденската традиция, тъй като и самият той участва в Македонското освободително движение. 40-те младежи, които биват заточени в Подрумкале са продължители на борбите за освобождение. Те изпълняват своя синовен дълг. Поради това е неправилно да се определя като метафора. Нещо повече пропуска се, че Рая е библейски образ в случая се свързва с образите на революционерите, които биват принудително прокудени от Отечеството”.

Развълнувано Бончева продължава с критиките към ключа с верните отговори, изнесен от МОН . „Неправилно е твърдението и във втората „посока”, което гласи: страдателното причастие „изгубен” подсказва невъзвратимостта/необратимостта на загубата”. Първо, терминът е езиковедски и точното му название е минало страдателно причастие, но когато се говори за художествената литература за думата „изгубен” трябва да се използва- епитетът „изгубен”, защото това е теоретико -литературното понятие.

Бившата учителка по български език посочи и като грешно формираното твърдение в петата насока ” идеята за прекъснатия порив, попречил на борците да изпълнят докрай своя дълг към родината”, отвежда мисълта, че поривът е попречил на борците да изпълнят докрай своя синовен дълг. Изречението е неправилно формирано с тази обособена част, тъй като вярната идея е „прекъсването на порива за постигане на свободата попречва на борците докрай да изпълнят своя синовен дълг.”, допълва Бончева.

Експертът посочи, че за отговорът на този въпрос носи 6 точки на седмокласниците „Тези 6 точки са много важни за оформяне на оценката на децата. Със сгрешения ключ, който е предоставен на проверяващите учители, оценките ще бъдат изкуствено намалени”.
Бончева каза в заключение, че „според помагало на Донка Кънева, изчезнало през февруари миналата година, експертите на МОН са одобрили „…изгубен рай…” като синекдоха , а сега те твърдят, че е метафора. Кое е вярното?”, риторично задава въпроса Мария Бончева. 

Редактор: Ясен Чаушев
Новини
Мода
Звезди
Начин на живот
Диети
Красота
още
Любов
Здраве
Родители
Коментари
галерии
Прически Маникюр Рокли Грим Обувки Бижута Аксесоари Чанти Звезди
още
Модни тенденции За дома Дизайн Екзотични Пътешествия Татуировки
Design & Development: TaraSoft