Непочистени стаи и лоши условия вместо лукс в хотели у нас и при съседите. За това сигнализираха туристи, попаднали на лошо обслужване по време на лятната си ваканция в началото на сезона.
При бърза проверка в интернет може да попаднете на десетки сигнали за провалени почивки заради лоши условия или обслужване по морето както у нас, така и при съседите. Мръсни стаи, бълхи в хотелите, мухъл по шезлонгите и кутии с кекс, вместо ол инклузив за следобедна закуска са само част от жалбите, които откриваме.
В началото на юли семейство с две деца от София заминава на дълго чакана почивка на българското Черноморие. Резервират хотел, който според офертата е с детски кът, детски басейн и изхранване в ресторант на ол инклузив. Още при пристигането започват проблемите. "С голямо нетърпение очаквахме нашата семейна лятна почивка, а се оказа пълна пародия.
Детски кът няма, детски столчета в ресторанта няма, детският басейн беше старо джакузи, мръсен", разказват потърпевшите. Обещаната гледка към морето останала само на снимки. А вместо пищни "ол инклузив" трапези, ги очаквали кутии с храна и меню, от което да избират вариант за закуска, обяд и вечеря.
40 минути чакане за поръчка
"За първи път чуваме и виждаме "ол инклузив" на меню с избор на няколко вида храна", чудят се туристите. А за да получат порциите трябвало да чакат повече от час. "При положение, че имаше няколко заети маси, за вечеря чакахме 40 минути, за да ни вземат поръчката. Персоналът ни подминаваше", разказват потърпевшите.
Условията при настаняването също били далеч от очакването. "Стаята на пръв поглед изглежда добре, но като се загледаш, виждаш колко е захабена, банята е мръсна, а тоалетната чиния счупена". Така семейната почивка приключва преждевременно."Събрахме си багажа и се прибрахме в София, разочаровани и гладни", обясняват края на почивката си летовниците.
"Това е голямо разминаване между услугата, която предоставят, всички знаят, че услугата "ол инклузив" е на бюфетно изхранване с голям избор и асортимент от храни и напитки. А в случая, когато получим една кутия, ние нямаме право на избор", казва Пейо Майорски от Асоциацията от комисия на потребителите.
Звезди менте в хотелите При някои от проверките до момента, условията в хотелите били далеч от обявените в офертите звезди. Къща за гости се представя за хотел, което също е нарушение и представлява нелоялна търговска практика, показват проверките. Според туристическия бранш, подобни случаи са по-скоро инцидентни, отколкото практика. "Аз бих ги определила като изключения", казва д-р Полина Карастоянова, изпълнителен директор на Националния борд по туризъм.
В такива случаи потърпевшите туристи имат право на компенсация, категорични са експертите в туризма.
Чао, Бай Ганьо! Здравей, чичо Йорго
Летовник в Бургас пита: "Защо ни прогонвате зорлем към Гърция? Днес вече тази сянка струва 30 лева!" Реакцията е на гневен пловдивчанин, който не крие разочарованието си, пише Plovdiv24.bg. "Здравейте! Седнахме под чадър на бургаския плаж, който вчера беше безплатен, като условието бе като в Гърция - да си поръчаш нещо от заведението, към което са чадърите.
Да, но Бай Ганьо е алчен тип и днес сервитьорката заяви, че минималната консумация за ползване на чадър е 30 лв. Отделно морето е като река Ганг. Вчера буквално плувахме в отпадъци и водорасли. Бай Ганя няма реална оценка за това, което предлага и иска бърза и голяма печалба. Догодина при чичо Йорго в Гърция", пише до медията бесният летовник.
Войната тормози родния бизнес
Ако през последните 2 години основният проблем на туристическия сектор беше пандемията от коронавирус, то за родните хотелиери по морето това лято той ще е войната в Украйна. „Между 30% и 35% са отменените полети от Германия. Причината е войната в Украйна“, каза Кирил Кирилов, изпълнителен директор на Златни пясъци, по време на пресконференция посветена на 65 години от създаването на курорта. Причината е, че много от германците смятат, че България граничи непосредствено с Украйна и че военните действия се водят в близост до морските ни курорти.
С 300% повече спрямо миналото лято са туристите от Полша и с 200% тези от Чехия. Почти няма промяна в броя на летуващите по българското Черноморие от Румъния. „Покрай Великден пропуснахме доста туристи заради бежанците“, признава Кирилов. Според него, през следващите 2 години трудно ще се стигнат нивата на броя туристи, които са посетили родното Черноморие през 2019 г.
На въпрос за цената на чадърите и шезлонгите по морето през това лято, от Министерството на туризма заявиха, че повечето българи си идват с чадърите на плажа. „Има максимална цена на концесионните договори. Последните години, когато държавата можеше да направи отстъпка относно таксите и концесионерите намалиха цените на чадърите и шезлонгите, видяхме положително влияние върху техните (бел. ред. на концесионера) приходи.
Продаването на тази услуга на малко по-ниска цена е икономически по-изгодно, но все пак те ще си преценят. Това е моят призив към тях. Това ще е по-добре за имиджа на България“, казват експертите.
Ударът с руските туристи
Както се знае, Русия спря да издава туристически визи за българи. Визи от страната ще се издават само на преки роднини.
"Спрените руски визи със сигурност ще се отразят, защото между двете държави има доста пътувания, не само туристически, но и бизнес. Има доста фирми, които работят с Русия. Няма да се отрази обаче драстично на туристическия сезон, защото от началото на пандемията малко руснаци пътуват до България и обратно", каза председателят на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции Димитрина Горанова.
Запитана дали все пак има бум на пътуванията, Горанова уточни: "Да, със сигурност. Бумът се наблюдава на световно ниво. С вдигането на ограниченията и отварянето на границите всички хора искат да пътуват. Това съвпадна и с летния сезон, при който обикновено има повече пътувания".
През летния сезон най-търсените дестинации от българите са Турция, Гърция, Италия, Испания."Хората вече не се страхуват толкова да пътуват, натрупа се желание. На първо място пътуващите искат сигурност и удобство", каза Горанова.