Най-големите грехове по време на пости

вход през zajenata.bg
За Жената
Любопитно
Най-големите грехове по време на пости
3463
Снимков материал: pixabay.com
Най-големите грехове по време на пости

През Великия пост християнинът застава на пост като воин на Христа

Думата “пост” в славянския език, а и в латинския има двоен смисъл - пост по време на въздържание и пост като място, което караулът или дежурният войник пази.

Но всъщност значението е едно и също - пост, това е времето, когато душата е длъжна да застане на стража, когато християнинът си спомня, че е войник. Всеки от нас, без оглед от възраст и пол, е воин на Христа, пише "24 часа".

И на всеки християнин е възложено да защитава святите ценности, тъй като сам Творецът на света се принизи, стана човек като нас и бе разпънат заради човеците и заради тяхното спасение. Постът е особен период, през който човек се изправя като пазител на духовната си честота, като страж на духа, който не допуска влизането на злото. Затова Великият пост е пост с главни букви, пише протодякон Андрей Кураев.

Църквата ни напомня по време на Великия пост , че човекът е пленник - на материалното, на вещите, бизнеса, на пищната храна, на плътското. Е, време е през тези 40 дни до Великден да се преборим с нашите страсти и нашите грехове. Да се запитаме кой съм аз, къде съм, как живея и в името на какво? В такива случаи преподобният Серафим Саровски дава такъв съвет: “Трябва всеки час да се питаш: Господи, ако аз съм в това състояние, както сега, и моят живот свърши, как аз ще се представя пред Теб? И разбираш, че

когато човек е грешен, е пленник

И че е необходимо да се бори за изгубената свобода. За свободата да бъдеш християнин, за свободата да живееш по съвест.”

Постът черно на бяло е вписан първо в Типикон - книгата с богослужебния устав на православната църква. А в православието всеки ден е някакъв празник. Освен това всяка неделя има своя символика - всяка една ни приближава или отдалечава от Пасхата, от Възкресението, което е в центъра на православния живот.

В православието постите се делят на седмични и многодневни. Седмичните са всяка сряда - за спомняне предаването на Иисуса Христа на страдания, и всеки петък - за спомен на самите Му страдания и смърт.

Многодневните пости са четири - най-строг и дълъг е Великият пост, или света Четиридесетница, най-леки са Петровият пост - от първата неделя след Петдесетница до Петровден, 29 юни, и Богородичен - от 1 август до 14 август. Последният, също 40-дневен, е Рождественският или Филипов пост, който започва на 15 ноември и свършва на Рождество Христово.

Еднодневни пости са също срещу Богоявление на 5 януари (за достойно приготвяне за празника), на 14 септември - Кръстовден, за спомен на кръстните страдания на Иисуса Христа, на 29 август - деня на Отсичане главата на св. Иоан.

Пости се до края на литургията и във всеки неделен и празничен ден.

Великият пост е най-строгият от всички. Нарича се още Четиридесетница и е посветен на последните дни от земния живот на Господа, на неговите страдания, смърт и погребение. Идеята е чрез него християните да пречистят душите и телата си за достойно посрещане на Възкресение Христово.

В Църквата няма нищо случайно, а всичко е подредено и свързано с живота на Небесния Владика Христос. На земята той също е постил 40 дни в пустинята, за да устои на изкушенията на дявола и да се подготви за среща със своя народ, пред който ще се открие като негов Бог. И Моисей преди него е постил 40 дни, за да получи пречистен скрижала с десетте Божи заповеди. Като най-строг постник е известен свети и Иоан Кръстител.

Великият пост има мисионерска задача. В първите векове на християнството нямало строги дати и всеки постел посвоему, когато и колкото искал. Протодякон Кураев пише, че християните са постили само през Страстната седмица. А тези 40 дни в началото са постили не християните, а езичниците, които искали да приемат кръщение. Това е подготовката, през която човек се обръща към своята душа, за да я пречисти с пост и молитви. Едва след XII в. се утвърждават четирите поста - Великденският, Петровият, Богородичният и Рождественският обхващат четирите годишни времена. Ако към тях се прибавят и еднодневните, то постните дни стигат до 200 в православния годишен календар.

В 40-дневния пост е закодиран и друг смисъл - да дариш една десета част от дните си в годината на Господ. Още в Стария завет Господ заповядал на синовете Израилеви всяка година да дават десятък от всичко, което придобивали, за да получат Неговото благословение. По този пример светите апостоли определят времетраенето на Великия и на Рождественския пост да бъде т.нар. св. Четиридесетница. Като се изключат от нея неделите, остават 36 дни, т.е.

една десета от годината хората посвещават на Бог

И на себе си, защото очистват натрупаните през годината грехове и получават благословение на делата си.

Великият пост е време за усърдна молитва и покаяние на всеки християнин, за да измоли прошка за греховете си от Бога. Той напомня за 40-дневното гладуване на Христос в пустинята. През това време Иисус успява да се пребори с изкушенията на лукавия, да подготви поучителните си слова, да се подготви и за срещата си със своя народ и да се открие пред хората като техен Бог. Затова в светата Четиридесетница е синтезиран животът му след кръщаването в Йордан - пътят от пустинята към Голгота през Страстната седмица и от Кръста до Възкресението.

Най-строга е първата седмица от Великия посття започва от днес

 

Толкова строга, че монасите и по-ревностните християни прекарват първите три дни без храна и с оскъдни глътки вода, или т.нар. тримирене. В петъчната литургия се освещава коливо - варена пшеница с мед в памет на св. Теодор Тирон, който опазил християните от гаврата на император Юлиан Отстъпник. През 362 г. той наредил по време на християнския пост в гр. Антиохия тайно да поръсят с кръв от животни всички храни. Но св. Тирон се явил в съня на епископ Евдокий и му разкрил плана на Юлиан. Християните цяла седмица се хранили с коливо, без да купят нищо от пазара.

 

Важно е да се уточни, че Великият пост не символизира само пътя на Господ към Пасхата, но и на нас, вярващите. Затова дните на светата Четиридесетница са време, когато човек е на път към своето спасение, пътят, когато максимално ще се уподоби на Бога.

Лимасолският митрополит Атанасий дори отива по-далеч, като казва: “Поста, както и всеки подвиг вършим заради себе си, а не заради Бога, т.е. не Бог се ползва по някакъв начин от нашето очистение, а човекът е този, който се изцелява, защото болен е не Бог, а немощният човек. Немощният човек е този, който се нуждае от изцеление, понеже е ранен от своите страсти и грехове.”

 

Укротете сетивата си. “Не допускай злите и бързи крадци - очите, да гледат любопитно и лакомо навсякъде и всичко. Защото от това може да се облее в лакомия и страст и сърцето ти. Пази и ушите си от срамни и сладострастни приказки, от измислици, клевети и суетни разговори. Пази също обонянието, вкуса и стомаха си от зловонни миризми и от богати ястия и спиртни питиета. И накрая управлявай езика си, защото той е двигател на сърцето - с каквото е пълно сърцето, то се излива чрез езика”, съветва св. Никодим Светогорец.

 

Нека и да припомним - ако постите само телесно, а душата ви се опива от злоба, завист, горделивост, суета, надменност или други лоши помисли, то нищо няма да постигнете и ще превърнете Великия пост в обикновена пролетна диета. Понеже постът е духовен подвиг, а не време за отслабване. Обратното - през светата Четиридесетница може да събудите неподозирани у вас духовни сили и да победите лошото у себе си. Стига да следвате завета на светите отци: Видиш ли беден,не се отвръщай,а му помогни с каквото можеш Не завиждай никому, не осъждай никого, не поглеждай с пожелание. Пости с очи и уши, с ръце и нозе, с ум и сърце! Отците също съветват да се храним до Пасха като просяци, но и предупреждават, че постът не трябва да убие тялото, а страстите в него.

 

Истината е, че Православието не е крайно в строгостта на поста и освобождава децата, болните, възрастните, бременните. Два пъти през дългия период на поста се разрешава тялото да се подкрепи с ядене на риба - на Благовещение - 25 март, и на Цветница - 5 април. В събота и неделя, както и в празнични дни може да се готви и яде с олио. Тогава се разрешава да се пие и вино.

 

Църквата отказва венчавки през целия Велик пост до Велики вторник, който се пада на 14 април. Не се прави и помен за починали през първата седмица на Великия пост, както и от Лазаровден - 4 април, до Томина неделя - 19 април.

Редактор: Ясен Чаушев
Новини
Мода
Звезди
Начин на живот
Диети
Красота
още
Любов
Здраве
Родители
Коментари
галерии
Прически Маникюр Рокли Грим Обувки Бижута Аксесоари Чанти Звезди
още
Модни тенденции За дома Дизайн Екзотични Пътешествия Татуировки
Design & Development: TaraSoft