В началото на седмицата приключи срокът за обществено обсъждане на проектите за промени в две наредби на Министерството на образованието и науката - за организация на дейностите в училищното образование и за учебния план.
Според предвидената поправка в документите ще се промени продължителността на учебните часове от 5-и до 7-и клас от 45 на 40 минути. Прави се, за да се синхронизира с наредба за здравните изисквания при изготвяне на седмичните разписания, както и за уеднаквяване на продължителността на учебните часове във всички училища.
Вторият проект пък предвижда броят на часовете по български език и литература и на тези по математика да се увеличат в 5-и и 6-и клас с по 0,5 седмично, а за 7-и клас - само по математика.
Предвижда се това да влезе в сила от началото на тази учебна година. Идеята е допълнителното време да се използва за упражнения, като в анкетите и родители, и деца, и учители посочиха, че именно времето за упражнения и затвърждаване на материала не достига.
След като мина публичното обсъждане, сега в МОН трябва да направят преглед на предложенията, да преценят кои могат да бъдат приети и кои не. Изисква се становище по всяко постъпило предложение. Окончателното решение е на министъра на образованието и науката и то трябва да бъде взето скоро, тъй като до първия звънец остават само три седмици. Всяка наредба, която се приеме, влиза в сила най-рано 3 дни след публикуване в “Държавен вестник”.
Прогнозата на експертите е, че часовете в прогимназия ще станат по 40 минути за учениците в цялата страна, за да се спазят изискванията на регионалните здравни инспекции.
Заради отпора, който среща увеличаването на седмичната натовареност по трите предмета, обаче смятат, че по-скоро промяната няма да се приеме. Против се обявиха “Подкрепа” и други социални партньори.
Надали за 15 септември ще е готова и актуализацията на учебните програми. В интервю за “24 часа” в края на май акад. Николай Денков каза, че до началото на учебната година очаква тя да приключи. Но още тогава направи уговорката: “Докато не видим какво ще се променя в тях, не се наемам да кажа кога и как точно ще бъдат въведени. Ако промените са по-малки, ще стане сравнително бързо. Ако обаче се налагат големи промени по някои предмети в някои класове, може да се наложи поетапно въвеждане.”