Опасно за консумация сирене заля българския пазар! За тези марки дори не си помисляйте:

вход през zajenata.bg
За Жената
Начин на живот
За Дома
Опасно за консумация сирене заля българския пазар! За тези марки дори не си помисляйте:
1947
Снимков материал: freepik
Опасно за консумация сирене заля българския пазар! За тези марки дори не си помисляйте:

Активни потребители за пореден път тестваха качеството на сиренето на българския пазар. Продават сирене със 85% вода, без това да е написано на етикета, показа проучването им. 

От тестваните 36 марки само при 15 (42%) водното съдържание е до 60%. При повечето, по-точно при 21 от тестваните марки (58%), съдържанието на вода е над 60 на сто.

Според Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти, ако в един хранителен продукт водата е над 60%, но са спазени технологичните правила за производство на сирене, на етикета трябва да бъде написано, че това е “саламурено сирене с повишено водно съдържание”, отбелязва „Труд“.

Освен това в наредбата има изискване сиренето с повишено водно съдържание да бъде продавано само в опаковка, а не в насипно състояние.

От Активни потребители са купили от търговската мрежа 36 марки бяло саламурено сирене.

Селектирани са евтини, с цена под 10 лв. за кг, но и скъпи продукти с цена над 20 лв./кг. В проучването не са включвани продукти, при които на етикетите е написано повишеното водно съдържание. Купените сирена веднага са изпратени в лаборатория.

Целта на изследването е да бъде установено количеството вода и сухо вещество в бяло саламурено сирене, произведено в България и продавано в националната търговска мрежа. Резултатите показват, че при 19 (53%) от марките съдържанието на вода е между 60 и 70 на сто.

При две марки - “Бачково” и “Свежо сирене Ракево Милк”, водата е над 70%, което означава, че те на практика не са произведени по технологията за бяло саламурено сирене и вероятно са опасни за консумация, посочват от Активни потребители.

Най-многобройна е категорията на продукти с водно съдържание между 60 и 70 на сто - 19 броя или 53%. Това най-вероятно са бързозрейки, при които не е спазен технологичният срок за зреене на сиренето, заявяват от Активни потребители.

В сравнение с резултатите от проучването на Активни потребители, направено през 2022 г., има известно подобрение. През 2022 г. в 73% от изследваните продукти е установено водно съдържание над 60%, а сега показателят е понижен до 58%.

Позитивни новини има и относно грубите ментета, тези с над 70% вода. От 25% (12 марки от 48) от всички изследвани през 2022 г., сега е установено значително понижение до само 2 марки (5,6%).

Много от изследваните сега марки фигурират и в предишното проучване от 2022 г. При доста от тях се наблюдава намаляване на водното съдържание под регулаторното ниво от 60%.

Положителните новини са за сирена с търговски наименования Саяна, Боженци, Добротица, К-Брей, Белиса и Йовчев. При други, ситуацията се запазва, например Ситово и Млекаря 79 бяха и остават бързозрейки, посочват от Активни потребители.

“Особено остава положението с продуктите брандирани като “Млекарница Ракево милк” или “Ракево Милк Трей”. Те традиционно продължават да залагат на ментета под името “свежо сирене”, каквото и да значи това, с водно съдържание от шокиращите 85%, което очевидно няма нищо общо със сиренето.

Сред другите продукти под този бранд има и стандартни бързозрейки. Явно няма контролен орган в България който да може да спре Ракево да бълва сирене-менте, сглобено по неустановена технология”, пишат от Активни потребители.

Проучванията на Активни потребители продължават да отчитат нарушения при пакетирането и етикетирането на храните. При 16 от купените 36 търговски марки установяват проблеми.

Най-чести са липсата на информация, например партидни номера или срок на годност. Продължава и продажбата в насипно състояние на продукти с високо водно съдържание, въпреки, че това е изрично забранено.

Така при някои “сирена” се натрупва поредица от нарушения - необявена вода, липса на срок на годност/партиден номер на етикетите, отсъствие на опаковка и т. н.

Очевидните нарушения могат понякога да се забележат визуално от купувачите в магазините, но явно контролният орган, Българска агенция по безопасност на храните, заобикаля отдалече проблемните марки, заявяват от Активни потребители.

Редактор: Ива Христова
Новини
Мода
Звезди
Начин на живот
Диети
Красота
още
Любов
Здраве
Родители
Коментари
галерии
Прически Маникюр Рокли Грим Обувки Бижута Аксесоари Чанти Звезди
още
Модни тенденции За дома Дизайн Екзотични Пътешествия Татуировки
Design & Development: TaraSoft