Турските търговци от Одрин регистрират значителен спад в броя на българските посетители, което в комбинация с високите наеми и увеличените разходи създава сериозни предизвикателства за местния бизнес. Според данни на турската частна агенция ИХА, предадени от БТА, броят на българските купувачи е намалял с около 50 процента, което се отразява тежко на икономиката на града.
Причини за спада
Основната причина за този отлив се крие в намалената покупателна способност на българските граждани.
Йълмаз Санъш, председател на Дружеството на търговците от историческия пазар "Али паша" в Одрин, отбелязва, че слабата посещаемост може да се обясни и със сезонните фактори. „През януари, февруари и март като цяло бизнесът е слаб“, казва той. Пазарът, който има 460-годишна история, в момента преживява труден период заради намаляването на броя на чужденците и увеличените разходи. „Има почти 50-60 процента намаление“, допълва Санъш.
Проблемите на търговците
Собственикът на магазин в Одрин, Сидар Басунлу, потвърждава, че през последната година се наблюдава спад на чужденците, включително и на българите. Според него това се дължи на увеличението на цените на стоките и наемите. „Одрин вече не е привлекателен поради наемите и разходите“, отбелязва Басунлу. Той също така отчита, че броят на българските посетители е намалял приблизително наполовина, което затруднява търговците да покриват разходите си. Много от тях са принудени да напуснат пазара.
„Преди беше много оживено през делничните дни, а през уикенда беше още по-оживено. В момента броят на идващите през делничните дни е незначителен, но и през уикенда е много слаб“, споделя Басунлу.
Реакции на българските посетители
Агенцията ИХА е разговаряла и с български туристи, които посещават Одрин за шопинг. Те обясняват, че цените на пазара в града са нараснали значително и вече са близки до тези в България. Това намалява привлекателността на Одрин като дестинация за евтино пазаруване. „Преди Одрин беше известен с ниските цени, но сега разликата почти я няма“, казва един от посетителите.
Надежда за лятото
Въпреки текущите трудности, търговците от Одрин остават оптимистични и очакват увеличение на броя на българските посетители през летния период. Лятото традиционно е сезон с по-голям туристически поток, което може да донесе облекчение на местния бизнес.
Спадът на българските посетители в Одрин е симптом на по-широки икономически и социални промени. Намалената покупателна способност, увеличените цени и конкуренцията от други европейски дестинации са фактори, които поставят местните търговци пред сериозни предизвикателства. Въпреки това, надеждата за по-добри дни остава, особено с приближаването на летния сезон, който може да донесе ново оживление в пазара на Одрин.