Влакът, който дерайлира в Хитрино , се е движил с висока скорост - почти два пъти над позволената. При навлизане в гарата композицията се е движела със 78 км в час, при позволена 40 км в час по закон.
Това сочи експертизата, която трябваше да установи точната скорост на композицията. Подробности за ада в Хитрино разкрива говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова в Съдебната палата в този момент, пише pik.bg.
Тя дава брифинг, на който съобщава подробности около разследването, във връзка с аварията, убила хора и взривила редица домове в селото. Седем души загинаха, а 29 бяха ранени след като цистерни с пропан-бутан се взривиха на гарата в центъра на Хитрино на 10 декември.
Влакът е дерайлирал заради високата скорост, една от цистерните се е разхерметизирала и взривила.
Пожаро-техническата експертна справка е установила наличие на кратер в дома на едно от семействата, който се намира близо до горяща печка.
В резултат на двойно по-високата скорост цистерните дерайлират, при преобръщането и блъскането между тях едната се спуква, през отвора й изтича пропилен, който се разпространява във всички посоки и заради западния вятър основното разпространение е по повърхността на прилежащия терен. Горивният газ се е смесил с въздуха и след 2,5 минути настъпва възпламеняване на газовия облак от печка на твърдо гориво, разположена в детска стая на едно от разрушените жилища. Предизвиква се взривна вълна, продължава горенето и се запалват къщи, дървета, гора. Резултатът е 7 загинали и 26 лица с тежки, средни и леки телесни повреди, посочи Румяна Арнаудова, като подчерта, че това са първоначални данни и ще има още много експертизи.
Въз основа на данните от техническата експертиза наблюдаващият прокурор от Шумен е посочил, че двама от машинистите са причинили инцидента, като не са спазили правилата и за движение, и техническите и са предизвикали дерайлиране и в последствие взрива, при което по непредпазливост са причинили смъртта и раняването на хора. Това престъпление е много тежко и привличат като обвиняеми машинистите и ги задържат до 72 часа.
Те са открити в психиатрии в Русе, ще има експертизи дали са вменяеми, но нямаме основание да считаме, че не могат да бъдат привлечени. Димитър Михнев е бил главният машинист и Радослав Петков, уточни Арнаудова. Двамата машинисти са били с диагноза раздвоение на личността. Те в момента са в следствения арест в Русе, най-вероятно ще бъдат конвоирани до Шумен, а оттам откарани в затвора в Ловеч, където ще им извършат прегледи, за да установят какво е състоянието им в момента.
Тя подчерта, че кръгът на лицата, които са виновни, не е изчерпан и тепърва се събират доказателства за съпричастност и на други.
Етапът на разследването не позволява да се направи правен извод за независимо съпричиняване на други лица, но обвинението не е окончателно, и, както казах, категорично няма да са само тези двама машинисти.
Тези хора, познават правилата за движение. Сигнализацията работи, те знаят, че предстои навлизане на гара, предстоящо спиране и престой за около пет минути и стрелките са указвали навлизането на композицията на гарата, поясни говорителката на главния прокурор.
При работеща сигнализация и при опита, който имат тези лица, да се движиш с двойно по-голяма скорост, е умишлено нарушение, допълни тя. Взривната вълна е била изключително голяма и е изпепелила всичко наоколо.
Във въпросната къща с печката са загинали двама, има оцеляло едно дете и има още един човек в болницата, за чийто живот се борят лекарите, стана ясно още на брифинга.
Състоянието на железния път също е обект на разследване, но все още не може да бъде довършено разследването, защото на мястото има все още цистерни. Ще има допълнителни огледи и на железния път и на вагоните. Това е част от разследването, което още не е приключило. Изискана е и документация за състоянието на цистерните. 19 от тях са на румънската държава и от тях също е изискана документация, посочва още Арнаудова.
По последни данни утре ще бъде изведена и последната опасна цистерна от района на селото, след което хората ще могат да влязат в домовете си.
Нищо не мога да коментирам, не съм виждал експертизите, бе лаконичният коментар на първия машинист Димитър Михнев.