- Доц. Рачев, пуснаха парното отново в края на април, какво се случи с времето?
- Няма нищо неестествено и екстремно да вали сняг не само в София, но и по високите котловинни полета на България или в Лудогорието.
Такова явление се наблюдава веднъж на 20 г. - пет последователни дни на много студено време. Зимата не се е завърнала, това е типичната пролет за Балканския полуостров. Както през февруари, когато е 20 градуса, не казваме, че е дошло лятото. Такъв ни е климатът. В петък (21 април) в столицата на Молдова Кишинеу снежната покривка беше 57 см. Градът беше парализиран, а на границата с Румъния имаше 1 м сняг. Ако това се бе случило в Североизточна България, каквато беше прогнозата, фермерите щяха да загубят между половин и 1 млрд. лв., а ние щяхме да плащаме за скъпи вносни плодове и зеленчуци. Това е икономическата страна на времето. Разминахме се.
- Зимата беше ужасна.
- Най-студеното място през януари беше Балканският полуостров с аномална температура почти 2,5-3 градуса по-ниска от нормалното за зимата. Никъде другаде по света нямаше такова студено ядро. Навсякъде беше топло. Преди дни излезе материалът на НАСА, който показваше, че март 2017 г. е вторият по топлинна аномална температура след март 2016 г. При положение че го няма природният феномен Ел Ниньо. Високата температура на тихоокеанската вода показва, че глобалното затопляне е тук и продължава. Климатолозите сега говорят не дали човекът влияе, а колко. Според повечето климатолози ние пряко влияем на климата със стопанската си дейност чрез изменение на химическия състав на атмосферата. Главно чрез емисиране на огромни количества, приблизително около 35 млрд. тона въглероден диоксид, който в основата си е продукт на изгарянето на нефт, въглища и природен газ. Наскоро излезе съобщение, че автомобилите в Китай са стигнали 200 милиона
През 2009 г. в Китай е имало около 25 автомобила на 1000 души. Днес стават 148 автомобила на 1000 души. Миналата година в Китай са продадени 28 млн. коли. Това е най-големият пазар в света. САЩ са със 17 млн. Следва Европа с 12 милиона. И това се случва въпреки сериозната рестрикция, която налага Китай при купуването на коли. Там тепърва започват задръстванията и вече има термин “задръстване по китайски”, което понякога продължава с дни. В България колите са 400 на 1000 души. Какво ще стане, като Китай достигне западноевропейския стандарт, където са 600 коли на 1000 души. А когато стигне американския, където са 800-900 автомобила на 1000 души. Нов милиард автомобили ще има след 15 г. Не може всички да са на ток. Какво ще правим тогава със замърсяването. Трябва при всички положения да се приеме споразумението от Париж, което новият президент на САЩ не харесва. А то гласи всички страни да съкратят с 30% емисиите на въглероден диоксид
- Ако не се случи това?
- Не ми се иска да не се случва, защото ние всички сме заедно в една кошница. Докато ние може да си подбираме храната, водата, може да си избираме приятелите, не може да си изберем въздуха. Въздухът е и на Китай, и на САЩ, и на Европа. Когато се мърси, всички го дишаме. Няма президент, филмова звезда или супермилиардер - те и последният клошар дишат един и същи въздух. Затова споразумението от Париж трябва тотално да се спазва. Иначе лошо за всички хора. Неслучайно България е единствената в ЕС, осъдена за мръсен въздух заради фини прахови частици. Преди десетина дни излезе решението на съда. Засега няма да плащаме глоби. Ще платим само съдебните разноски. Те ни осъдиха затова, че 7 г. откакто е осъществен мониторингът, не сме направили нищо. Има уж програми, има уж заделени средства. Само се оправдаваме, искаме отлагане, защото се горят въглища, дърва за отопление. 60% от българските коли са над 15 г. Имаме стари електроцентрали, лоши въглища. При това сме на четвърто място в Европа по данъчна тежест “Екология”. Събираме такси за стари автомобили, продуктова такса, за найлонови торбички, т.е. пари в бюджета идват, а ние нищо не правим. Социалното министерство е най-големият замърсител. То раздава милиони тонове въглища на бедните. Така трябва да бъде, защото тази зима четирима българи умряха от студ в собствените си къщи в XXI век. Защо им даваме само дърва и въглища, а не поне малко електроенергия?! Най-евтиното пък, което може да се направи в големите градове, е да си мием улиците един път седмично. Трябва да се въведе изискването да не се внасят коли, по-стари от 10 г.
- Какъв ще бъде май?
- Май се оформя да бъде с нормални майски температури. Средномесечните ще са като през последните 25-30 г. Очаква се в западната половина от България валежите да бъдат малко повече от нормалното, докато в източната част ще са малко по-ниски от средните годишни. От 25 до 28 април ни очаква хубаво и слънчевото топло време. В събота и неделя за началото на празниците ще има превалявания и понижение на температурите с 5-7 градуса. Температурите ще са между 15 и 18 градуса. Ще вали на места, с гръмотевици. От 1 май до 4-5 май времето ще е сравнително спокойно. Само в следобедните часове е възможно да превали. През този период температурите ще са нормални за май - около 20 градуса. На Гергьовден и след това ще е дъждовно с понижение на температурите с няколко градуса. Времето ще запази характера си до 10 май.
- Преди 3 години градушка смаза София, може ли да се повтори?
- Не може да се прогнозира, най-добре става ясно какво се случва с купесто-дъждовните облаци няколко часа по-рано. Май и юни са типични месеци за проява на градушки. България е градобитен район. Няма как да се разминем. През май може по-точно да се прогнозира, когато се види каква е характерната атмосферна циркулация.
- А какво ще е лятото по нашите ширини?
- И трите месеца - юни, юли и август, ще са с нормални средномесечни температури. Валежите пък ще са малко над нормата, особено в Западна България. Лятото ще е топло. Като казвам това, не значи, че няма да има периоди на захлаждане и по-обилни валежи и обратното - че няма да има дни с температури над 35 градуса.