Само 4,5% от осъдените за транспортни престъпления са получили ефективни наказания “лишаване от свобода”. Най-често - в 54,2% от делата, убийците на пътя са получавали “пробация”, 25,8% от тях са се отървали с условни присъди.
Това сочи доклад на Върховната касационна прокуратура, който изследва движението и резултатите от наказателните производства от 2010 до 2014 г, пише Труд.
Магистратите оценяват като хаотични и несинхронизирани промените, правени през последните 5 години в законите. Основният им извод е, че е необходимо преосмисляне на системата от наказания, като акцентът падне върху административните наказания. В това число разширяване обхвата на принудителните мерки като временно отнемане на книжката и спиране от движение на автомобила, с който е извършено нарушението.
“През 5-годишния изследван период се наблюдава тенденция към постоянно намаляване на броя на установените нарушения, като този спад през 2014 г. е драстичен”, категорични са прокурорите. И напомнят, че КАТ е спрял да глобява, въпреки че катастрофите са се увеличили спрямо 2013 г., а жертвите са се увеличили с 10% спрямо двете предходни години. В доклада е оставено без коментар оправданието на катаджиите, че те са престанали да снимат с мобилните камери заради тълкувателното решение на Върховния административен съд.
Друг извод на прокуратурата е, че трябва да се опростят процедурите и да се повиши ефективността при налагането на глоби и принудителни административни мерки.