„ Топлофикация София “ ЕАД представи в Столичния общински съвет методиката за обезщетение на клиентите, засегнати от аварията в топлорайон „София Изток“, съобщиха от пресцентъра на дружеството.
29 на сто от общо 17 400 абонатни станции, работещи в столицата, са били с нарушено топлоподаване в периода на аварията в топлорайон „София Изток“.
Тя остави за различен брой дни без отопление и топла вода жк „Младост-1″ 1А, 2, 3, 4, жк „Мусагеница“, жк „Дървеница“, жк „Студентски град“, кв. „Витоша“, „Гео Милев“, „Слатина“ и „Ситняково“, част от жк „Дружба-1″ – в района на ул.
5051 абонатни станции в тези квартали са били засегнати от аварията, като 78 процента от тях са били с нарушено топлоподаване за повече от нормативно определения срок. 1150 абонатни станции са били без топлоподаване или с нарушени параметри на доставяната топлинна енергия до 2 дни /48 часа/, 429 абонатни станции – 3 дни, 11 – 4 дни, 3361 абонатни станции – 5 дни.
Само в 100 абонатни станции не е доставяна топлинна енергия или тя е била с влошено качество за повече от 5 дни.
Общо 104 224 клиенти са били с прекъснато топлоподаване повече от 48 часа и то е било възстановено по-късно в различни срокове.
55 015 клиенти от топлофикационен район „София Изток“, живеещи в жк „Дружба 2″ и по-голямата част от „Дружба 1″, не са били засегнати изобщо от аварията.
Съгласно Закона за енергетиката, продажбата на топлинна енергия от топлопреносното предприятие на клиенти на топлинна енергия за битови нужди се осъществява при публично известни общи условия, предложени от топлопреносното предприятие и одобрени от Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/.
При неизпълнение на задълженията си „Топлофикация София“ ЕАД носи имуществена отговорност спрямо клиентите си. В изпълнение на нормативните разпоредби е изготвено предложение до Столичния общински съвет за прилагане на обезщетения за засегнатите клиенти от тежката производствена авария в топлорайон „София Изток“. Периодът на аварията за всяка сграда ще се определя на база на времето, в което топлоподаването е било спряно или с незадоволителни параметри.
Дружеството предлага схема за обезщетяване на клиентите. Тя предвижда на всички засегнати клиенти без топлоподаване или с влошено топлоподаване до 48 часа да не се начисляват прогнозни количества топлинна енергия за отопление и топла вода за целия период. Предлага се на клиентите с прекъснато или влошено топлоподаване за повече от 48 часа да не се начисляват прогнозни количества енергия за отопление и топла вода за целия период на липса на качествено топлоподаване. За тези с над 48 часа прекъсване допълнително да се изплаща неустойка за липсата на топлинна енергия в периода след 48-ия час.
Изчислената некачествена енергия за периода на аварията, отчетена от общия топломер във всяка отделна сграда, ще бъде приспадната като служебна енергия и няма да участва в изравнителната сметка, както и при реален отчет в месечното разпределение. Тази енергия ще бъде посочена със знак минус в информационната част на фактурата за февруари, така че клиентите да могат да я видят достатъчно ясно. Допълнително ще бъде посочена и левовата себестойност на тази енергия за съответната абонатна станция.
„Топлофикация София“ ЕАД предвижда общата стойност на обезщетението за клиентите, засегнати от производствената авария в топлорайон „София Изток“, да бъде в размер на 2 368 505 лв., като енергията за сторниране поради влошено качество е 14 748 МВтч и ще струва на дружеството 951 568 лева.
За засегнатите от други аварии абонати от кв. „Надежда“ и кв. „Люлин“ ще се прилагат Общите условия, които не предвиждат обезщетяване на клиентите при отстраняване на пробива и възстановяване на топлоподаването в срок от 48 часа.