Родителите на 5-годишните деца ще бъдат освободени от такса за задължителната предучилищна подготовка. Такава промяна в правилника за прилагане на Закона за народната просвета предлага Министерството на образованието и науката.
Според закона родителите не заплащат такса за обучението, без значение дали подготовката се извършва в детската градина или в училището. В действащия правилник обаче пише, че такса за подготовката за училище не заплащат само семействата на децата от подготвителните групи към детските градини, и то за годината преди постъпването им в първи клас.
За 2014 г. годишната издръжка на дете в група за целодневна предучилищна подготовка в детска градина е 1783 лв., а за дете от полудневните групи в детските градини и училищата - по 940 лв. Въпреки изричния запис в закона и правилника за прилагането му общините масово събират такси за 5- и 6-годишните. Мотивът им е, че в сумата, която се отпуска от държавата, не е предвидено храненето на децата. Другото им оправдание е, че общините имат "материално-технически и административни разходи по предоставянето на услугата". В София например месечната такса за посещение на детска градина е 60 лв. без значение от възрастта на детето. Спорните такси предизвикаха родители да заведат дела и в Шумен и Разград, а съдът вече определи, че събирането на сумите от родителите на 5- и 6-годишните деца е незаконно. Според магистратите предучилищната подготовка е задължителна и родителите нямат право да избират дали да запишат детето си или не. По тази причина държавата трябва да осигури необходимата издръжка за подготовката на децата и семействата да не плащат такси.
Но не е ясно дали с промяната в правилника за прилагане на просветния закон, предложена от МОН, проблемът ще се разреши, или общините ще продължат да събират такси под различен предлог.
НОВОСТ
С предложените промени в правилника просветното министерство предвижда да въведе и нова форма за обучение на деца, които заради продължително заболяване не могат да посещават училище повече от 30 дни. Предвижда се тези ученици да имат право на комбинирана форма на обучение. Те могат да се обучават в училище в паралелки или групи, а по някои предмети индивидуално. Новият начин на преподаване също включва провеждането на учебни занятия и текущо изпитване. По този начин могат да се обучават и деца със специални образователни потребности. Предвижда се обаче индивидуалното обучение по предмети да бъде до 30% от общия брой часове по различните предмети.