Основният ангажимент на екипажа при поява на аварийна ситуация е най-напред да съобщи на земята. А при катастрофата с А320 екипажът или не е бил в кабината , или няма обяснение засега защо не го е сторил, обяснява пред "Телеграф" бившият главен авиоинспектор Ангел Борисов.
Те са се снижавали 12 минути изцяло контролирано.
Той отбелязва, че и този пореден печален инцидент е започнал, когато самолетът е достигнал зададеното нормално ниво. В случая това е било 380 или около 12 000 метра надморска височина. Тогава автопилотът управлява, а екипажът се размърдва. Единият отива да провери пътниците и стюардесите, или става до тоалетна. "Това е моментът, в който вратата на пилотската кабина се отваря и евентуално може да се вмъкне терорист", смята експертът.
Ето какво обяснява Ангел Борисов в реплика на въпрос, дали пилотите са могли да реагират, ако в кабината се вмъкне терорист. "Във всички самолети има средства за известяване при опасност. На някои е педал, на други е специален бутон. Той е поставен близо до останалите бутони, които се използват за превключване на честоти или с друга цел. Така че дори да има терорист в кабината той няма как да заподозре, че се подава сигнал към земята, тъй като пилотът така или иначе борави с бутоните.
Дори в ръцете да го гледа няма как да види, че пилотът е натиснал за миг някакъв необозначен съвсем обикновен бутон, който обаче е излъчил на земята сигнал "нападение" и "външно лице в кабината". В случая обаче не е имало нито звук, нито стон, нито сигнал. Дори да приемем, че командирът е бил зает да се отбранява или да се обяснява с терористите, вторият пилот ще подаде сигнала."
Така авиоекспертът прави извод, че отвличане е малко вероятно, а какво е ставало в пилотската кабина ще се разбере едва след разчитането на записите в черните кутии.