Фалшив „Черен петък” , недействителни отстъпки или реални отстъпки без печалба за потребителя, анонси за бомбастични намаления. Това са едва част от капаните, които дебнат хората, които пазаруват във вчерашния ден на „Черния петък”, предупреди председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в интервю за bTV.
„Потребителят е привлечен с оферти или брошури, а на място в магазина установява, че тези стоки ги няма, но след като вече е там, си купува нещо друго, което не е чак толкоз изгодно”, обясни Маргаритов.
Той разкри и друга схема на заблуда при подобен род кампании – когато отстъпките са реални, но на практика без печалба за потребителя.
Анонсите за бомбастични намаления също са успешна тактика за привличане на повече клиенти. „Когато на витрината виждате едни огромни проценти, но в самия обект се оказва, че само 5-6 или десет артикула се продават с такива намаления, а останалите – почти без или с много по-малки, това е нарушение”, категоричен бе Маргаритов.
„Намаление в намалението” е още един трик, който търговците прилагат във връзка с анонсирането на големия процент. Първоначално обявяват малко намаление и след това върху него наслагват друго и анонсират целия процент. Например към -20% добавят -50% и казват ето тази рокля е намалена със 70%. Това не е така, тъй като тя не е продавана на старата цена достатъчно дълго време”, разясни председателят на КЗП.
При все по-широко навлизащият и в електронната търговия „ Черен петък ” най-често срещаният трик е т.нар. „техническа грешка”. „По такъв начин онлайн търговците се опитват да се оправдаят, когато са анонсирали някакво намаление, а след това или не са предоставили намалението, или стоката не е могла да бъде натоварена в кошницата, или не са я доставили на клиента си. Това, разбира се, е неприемливо”, посочи Маргаритов.
Той предупреди, че при подобни широкомащабни кампании е възможно да се появят и мними търговци. Маргаритов обясни, че обикновено те съществуват ден-два в онлайн пространството, приемат поръчките, а след като получат сумите от авансовото плащане, изчезват и трудно могат да бъдат открити. Затова той посъветва потребителите внимателно да проучат кой стои зад този анонс, има ли координати за връзка, какви мнения обменят в социалните мрежи тези, които са пазарували от даден търговец.
Маргаритов подчерта, че няма основание да бъдат отнемани дадени по закон права на потребителите само защото сделката е сключена при провеждането на кампании като „Черен петък”. Например клиентите следва да могат да се откажат в 14-дневен срок от покупка през интернет или извън търговски обект, както и да предявят рекламация за дефектна стока, независимо по какъв начин е закупена.
Той съобщи, че при в хода на подготовката за проследяване на кампанията „ Черен петък ” Комисията е установила, че се отправят и доста оферти, които биха обвързали по-дългосрочно потребителите, например за бързи заеми. В миналото КЗП са установявали случаи, в които кредитори са изисквали незаконни лихви или такси, както и такива, в които са обявявали неоснователно кредитите за предсрочно изискуеми или са ограничавали неправомерно автономията на договаряне на своите клиенти с трети лица.
Положително е, че кампании като "Черен петък" се развиват у нас, но е важно в този процес потребителите да не бъдат подвеждани, подчерта Димитър Маргаритов.
„Знаете, че в понеделник е т.нар. Cyber Monday, който добива популярност и в България. Нека при нарушение гражданите да сигнализират, за да може нашите екипи да извършат проверка и да санкционираме тези, които се опитват да прилагат някакви трикове, тъй като това е не по-малко важно от превенцията”, посочи още Маргаритов.