Добри новини за всички шофьори след истерията по бензиностанциите миналата седмица. Дългоочакваното намаление в цената на горивата ще се случи, защото няма предпоставки за увеличението от последните две седмици.
Междувременно петролът сорт Брент продължава да поевтинява и вече се движи в нива около 105 до 108 долара за барел. Цените обаче ще паднат едва след като потреблението се върне в нормалните си нива.
В началото на новата седмица средните цени на двете най-масови горива в страната останаха без съществена промяна. Бензинът А95 се продава за около 2,90 лева за литър, а дизелът е малко по-скъп - 2,95 лева. Ако прогнозите на експертите се сбъднат, горивата ще паднат с близо 20 до 30 стотинки през следващите дни, показа проверката на "Марица". Пловдив и областта пък остават в топ 3 по най-евтини горива в страната, изпреварвани само от Русе и Перник.
Хаджидимитров смята, че цени над 3 лв. за литър са сложени от малките бензиностанции, за да отблъскват потенциални купувачи и струпване. По думите на експерта, при създадената ситуация в началото на месеца се е наложило цистерните да чакат в петролните бази по 16-17 часа, за да заредят.
Зам.-председателят на браншовата организация посочи още, че в страната работят 2000 малки бензиностанции, които държат 20% от пазара и няма как да направят картел, за да държат високи цени. Според Хаджидимитров “набедените за картел две вериги” общо държат едва 1% от пазара. При това работят в различни части на страната. През седмицата Комисията за защита на конкуренцията обяви, че разследва за нелоялни практики две компании - “Сакса” и “Инса ойл”.
Асоциацията на българските търговци обяви пък, че над 90% от малките бензиностанции работят на загуба в момента. Обясни това с факта, че като са продали наличните по-евтини бензини при истеричното пазаруване, на другия ден е трябвало да извадят пари, за да купят поскъпналите с 20 ст. нови количества.
Изпълнителният директор на НАП Румен Спецов пък посочи, че агенцията няма данни за картел при търговията с горива и няма регистрирани нарушения на доставките към страната.